همه‌چیز درخصوص بزرگ‌ترین بورس الکترونیک دنیا

بورس NASDAQ بزرگ‌ترین بازار معاملهٔ الکترونیک سهام در آمریکا است که با حضور بیش از ۳۲۰۰ شرکت در آن، بیشترین مقدار معاملهٔ سهام را نسبت به هر بازار بورس دیگری در جهان دارد.

به گزارش ریسک نیوز، این بازار در ۱۹۷۱ توسط انجمن ملی معامله‌گران اوراق بهادار NASD پایه‌گذاری شد. اما آنان در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱، با یک سری فروش خود را از این بازار بیرون کشیدند.

نزدک از لحاظ امنیتی مانند سیستم کنترل برق ایالات متحده یا سیستم کنترل پرواز از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است.

البته این به آن معنا نیست که غیر قابل نفوذ است و چندی پیش هک شد. با این وجود سیستم اینترنتی مبادلات ارزی نزدک هم‌چنان جزو امن‌ترین سیستم‌های امنیتی به شمار می‌آید.

 

تاریخچه نزدک

نزدک در 8 فوریه سال 1971 توسط National Association of Securities Dealers- NASD تاسیس شد و اولین بازار سهام الکترونیکی جهان نام گرفت.

ساختمان نزدک در میدان تایمز شهر نیویورک قرار دارد.

NASDAQ مخفف عبارت National Association of Securities Dealers Automated Quotations system  به معنی «سامانه اعلام قیمت خودکار انجمن ملی معامله‌گران اوراق بهادار» است.

در ابتدای تاسیس فقط یک کامپیوتر برای داده های اطلاعاتی داشت و عملا ارتباطی بین خریداران و فروشندگان انجام نمی‌شد . این بازار باعث پایین آمدن مقداری از سپرده‌ها شد.

نزدک دارای بیش از 3200 کمپانی شامل شرکت‌های ارتباطی و مخابراتی – حمل و نقل -خدمات مالی و … است بر خلاف بازار وال استریت و بورس نیویورک، بازار  NASDAQ کاملا الکترونیکی است.

هم‌چنین اولین بازار سهامی بود که تبلیغ پررنگ و همه جانبه کمپانی‌های قابل خرید در این بازار را می‌کرد و در تبلیغات خود چنین بیان می‌کرد: بازار سهام نزدک بازار صد سال آینده است در سال 1985 شاخص NASDAQ 100 معرفی شد.

تا سال 1987 اکثر معاملات از طریق تلفن انجام می‌شد اما در جریان حادثه اکتبر 1987 ( اشاره به دوشنبه سیاه ) بازاریاب‌ها به تلفن‌ها پاسخ نمی‌دادند و به همین دلیل سیستم انجام دستورات کوچک که شیوه‌ای الکترونیکی برای وارد کردن معاملات معامله‌گران بود برقرار شد.

دوشنبه سیاه

نامی است که به روز دوشنبه 19 اکتبر 1987 داده‌اند. زمانی که شاخص DJIA سقوط نمایشی خود را هم‌زمان با سقوط سراسری بورس‌های جهانی شروع کرد. در آخر ماه  اکتبر، بازار سهام هنگ‌کنگ 45.8 درصد استرالیا 41.8 درصد انگلستان 26.4 درصد آمریکا 22.6 درصد و کانادا 22.5 درصد سقوط کرده بودند!

دوشنبه و سه شنبه سیاه برای 28 و 29 اکتبر 1929 نیز به کار می‌رود. یعنی بعد از پنج‌شنبه سیاه در 24 اکتبر 1929.

سقوط دوشنبه سیاه، دومین سقوط در تاریخ بازار سهام است. اولین سقوط در روز شنبه 12 دسامبر 1914 بود وقتی که شاخص DJIA سقوطی 24.39 درصدی را تجربه کرد.

در آن واقعه بازار نیویورک تا جولای به دلیل بدهی خارجی ناشی از جنگ جهانی اول تعطیل بود.

حادثه سال 1987 دارای رموزی است. تعداد زیادی از افراد برجسته معتقدند که خبر و واقعه مهمی در دوشنبه سیاه رخ نداده بود که باعث چنین ریزشی شود. مهم‌ترین فرضیات  عقلانی درباره علت این رویداد فرایض بازار کارآمد و موازنه اقتصادی بیان شد . بحث‌ها و دلایل هنوز هم بعد از گذشت سال‌ها از آن واقعه هم‌چنان بدون رسیدن به نتیجه‌ای ادامه دارد.

بورس نزدک در طول شبانه روز 5/6 ساعت کاری را به خود اختصاص می‌دهد و از ساعت 9 و 30 دقیقه صبح به وقت محلی ایالات متحده (17 به وقت تهران) تا ساعت 16 به وقت محلی ایالات متحده (30 دقیقه بامداد به وقت تهران) فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

هر روز کاری با به صدا در آمدن زنگ وال‌استریت این بورس، میزبان هزاران هزار سهام‌دار خواهد بود. وال‌استریت در طول روزهای کاری بسیار پر‌رفت و آمد و شلوغ است اما برخی از سهام‌داران برای فرار از شلوغی معاملات قبل از شروع ساعات کاری (pre-market) و معاملات پس از پایان ساعات کاری (after-hours) را انتخاب می‌کنند. در بازار نزدک، این امکان مهیاست که قبل از شروع بازار و پس از اتمام بازار نیز سهام‌داران به خرید و فروش بپردازند اما زمینه فعالیت این دو بازه زمانی با ساعات اصلی بازار کمی متفاوت است.

ساعات معاملاتی پس از بازار (After hours trading)
در این ساعات معاملاتی که پس از تعطیلی بازار صورت می‌پذیرد معامله‌کنندگان در ساعات 16 تا 20 به وقت محلی آمریکا به داد و ستد می‌پردازند. بسیاری از گزارش عملکردها و گزارش حسابرسی شرکت‌های بورسی پس از ساعات معاملاتی یا حتی قبل از شروع بازار منتشر می‌شود و این باعث می‌شود ارزش ذاتی سهام دارای نوسان شود و تعدادی از سهام‌داران که نوسان‌گیر هستند و از تغییر ارزش ذاتی سهم سود می‌برند این ساعات معاملاتی را انتخاب می‌کنند.

معامله قبل از شروع بازار (Pre market trading)
همان‌طور که از اسم این دسته از معاملات پیداست این قبیل معاملات قبل از شروع بازار انجام می‌شوند یعنی قبل از ساعت 9 و 30 دقیقه صبح به وقت آمریکا و این دسته از سهام‌داران معاملات در این بازار را از ساعت 4 صبح تا 9 و 30 دقیقه صبح به ثبت می‌رسانند.

جذابیت معاملات در ساعاتی قبل از شروع بازار با معاملات پس از تعطیلی بازار یکسان است. آنها می‌خواهند از سرمایه‌گذارانی که در ساعات اصلی بازار داد و ستد می‌کنند پیشی بگیرند و با استفاده از اطلاعیه شرکت‌ها به سود مناسبی دست یابند.

ریسک معامله در ساعات‌های خارج از معاملات اصلی
تمام سرمایه‌گذاران بورس باید ریسک‌پذیر باشند چه در خارج از ساعات معاملاتی داد و ستد کنند و چه در ساعات معاملات اصلی، اما کمیسیون اوراق بهادار آمریکا(SEC) هشت ریسک اصلی را برای سهامدارانی که خارج از ساعت معاملاتی داد و ستد می‌کنند تشریح کرده است:

– ناتوانی این دسته از سرمایه‌گذاران از عملکرد به موقع هنگام بروز شایعات بازار.
– کاهش نقدینگی در خارج از ساعات معاملاتی.
– کاهش تقاضا و عرضه بر اثر کمبود افراد در این ساعات خاص.
– نوسانات قیمت.
– قیمت‌های ناپایدار.
– محدودیت در ثبت سفارشات و تقاضاها.
– نبود رقبای حرفه ای در ساعات خارج از معاملات.
– مشکلات نرم‌افزاری و نبود متخصصان حرفه‌ای.

یادآور می‌شود بورس نزدک به بورس الکترونیکی یا بورس مانیتوری معروف است چرا که خریداران و فروشندگان از طریق شبکه‌های ارتباط از راه دور کامپیوتری به هم مرتبط شده و معاملات خود را انجام می‌دهند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

23  −  22  =