صنعت بیمه بعد از پاندمی کرونا،با نگاهی بر صورتهای مالی/ علی صلاحی نژاد

گزارش کدال نشان می­ دهد که در دوران کرونا تقاضا برای بیمه زندگی در برخی از شرکتها کاهش داشته است. همچنین به دنبال کاهش قیمتهای سهام و بازار سرمایه برخی گزینه­ های دیگر سرمایه ­گذاری جذابیت بیشتری داشته است.

صورت­های مالی منتشر شده در کدال گویای این است که در دوران کرونا که تقریبا از اواخر سال 1398 شروع شده و خصوصا در سال 1399 و نیمه اول سال 1400 حق بیمه ناخالص رشد چندان نداشته و نسبت به دوره­ های قبل از رشد کمتر برخوردار است اطلاعات مندرج در کدال نشان می­ دهد که حق بیمه ناخالص در هر دو بخش بیمه های زندگی و غیر زندگی افزایش و یا رشد چندانی نداشته و حتی در رشته زندگی در برخی از شرکتها به طور متوسط کاهش داشته است.

گزارش کدال نشان می­ دهد که در دوران کرونا تقاضا برای خرید  زندگی در برخی از شرکتها کاهش داشته است. همچنین به دنبال کاهش قیمتهای سهام و بازار سرمایه برخی گزینه­ های دیگر سرمایه ­گذاری جذابیت بیشتری داشته است.

با محدویت­های که کرونا برای بخش­های مختلف فعالیت­های اقتصادی ایجاد کرد از دست دادن کار باعث شده خرید بیمه نامه عمر یا پرداخت حق بیمه از رشد کمتری برخوردار گردد و در واقع حق بیمه پرداختی افراد کاهش داشته.

از سوی دیگر روندها در بخش بیمه ­های غیر زندگی نیز در شرکت­های مختلف متفاوت است مثلا حق بیمه بدنه خودرو  به دلیل محدودیت­های سفر و یا خرید و فروش خودرو کاهش داشته ­است و یا حتی در خصوص بیمه­ های حوادث و مسافرتی به شدت کاهش چشمگیری مشاهده می­شود .

همچنین در بخش خسارت به طور کلی روند پرداخت خسارات در بین بخش­های بیمه ­های زندگی و غیر زندگی متفاوت است برآوردها در بین شرکتها نشان از افزایش خسارت در بخش­های بیمه ­های زندگی است لیکن در بخش بیمه ه­ای غیر زندگی کاهش داشته است البته با این حال تفاوت بسیار زیادی بین شرکتهای مختلف وجود دارد. همه گیری کرونا در پرداخت خسارات بیمه­ ها در بخش غیر زندگی موثر بوده است مثلا در بخش بیمه­ های مسافرتی کاهش چشمگیر داشته یا در بخش خسارات ثالث در برخی شرکتها کاهش داشته است که عمدتا به دلیل کاهش استفاده از خودرو به دلیل محدودیتهای کرونایی به وجود آمده است.

در بخش سرمایه­ گذاری­های شرکتها می ­توان گفت تخصیص دارایی ­های بیمه گذاران به رغم اثر بحران کرونا بر بازارهای مالی تغییرات چندانی نداشته و عمده سرمایه­ گذاری­های انجام شده علیرغم کاهش چشمگیر بازار سرمایه در این بازار پول (سپرده های بانکی) انجام گردیده است گرچه ترکیب سرمایه گذاری­ها انجام شده در بین شرکتها متفاوت است البته از طرفی کاهش بازدهی در بازار سرمایه در برخی شرکتها چالش ایجاد کرده است به ویژه در بخش­های بیمه ­های زندگی که بازدهی تضمین دارند که به نظر شرکتها می­ بایست تا توجه به نرخ بازدهی به بازارهای دیگر توجه نمایند و بخشی از منابع را به سایر بخش ها سوق دهند براساس گزارش شرکتها در سال 1399 شاهد افزایش در  بازدهی سرمایه گذاری در اکثر شرکتها بوده لیکن به احتمال زیاد این افزایش بازده در سال 1400 به دلیل وضعیت بازار سرمایه نخواهیم داشت.

با گسترش واکسیناسیون کرونا و تقریبا کاهش برخی از محدودیت­ها در برخی از مشاغل بهبود اقتصادی حاصل شده اما هنوز کرونا تمام نشده است و این ویروس ممکن است برای سال آینده نیز ادامه داشته باشد. اما امیدها بدان سمت است که انتظار رشد اقتصادی بیشتر در سال آینده است. اما این رشد به این بستگی دارد که تا چه اندازه سرمایه­ گذاری­های خود را روی افراد و فناوری­های جدید انجام داده و برنامه ریزی کرده و مدیریت کرده ­باشیم.

شرکتهای بیمه  باید برای سال 1401  آماده شوند که با تاثیراتی که کرونا بر اقتصاد جهان از جمله کشورمان گذاشت ،انتظار مشتریان را برآورده کنند. انتظار می­رود تقاضا برای بیمه در کشور در حال رشد باشد اما چالش­هایی که  ممکن است بیمه گذاران با آن مواجه باشند مانند مشکلات اقتصادی، تورم و نگرانی­های آینده و … وجود دارد.

شرکت ها باید به دنبال انعطاف برای بازگشت و ایجاد بازارهای جذاب برای مشتریان در یک بازار بسیار رقابتی باشند به طوری که بر فناوری­های اطلاعات، بهبود تجربه مشتریان از طریق ساده کردن فرآیندها گسترش اهمیت سایبری و ……تمرکز کنند شرکت­ها باید در تقویت اعتماد خود بین مشتریان، سهامداران و ……اقداماتی را در نظر داشته باشند و از طریق ارتقای شفافیت در جمع آوری داده ­های شخصی مشتریان اقدام کنند.

به هر حال با عدم قطعیت­هایی که در مورد پاندمی کرونا وجود دارد به نظر می رسد که عوامل­ رشد و بهبودی در مسیر صنعت بیمه برای سال آینده وجود خواهد داشت. از جمله  وجود بازارهای جدید،شرکت های جدید و نوظهور، امید به بهبودی در فعالیت­های اقتصادی، احتمال افزایش تقاضا برای برخی از رشته ­های بیمه ای مانند درمان و حوادث مسافرتی، افزایش قیمت های دارایی های شرکتها و اشخاص حقیقی ناشی از تورم موجود ، اقدامات برخی شرکتها در ایجاد فناوری اطلاعات و ارائه محصولات جدید و ……..

اما علیرغم وجود عدم قطعیت­های پاندمی کرونا و مشکلات ناشی از فعالیت اقتصادی و سیاسی حاکم بر کشور، صنعت بیمه در مسیر ریکاوری قرار گرفته است.

عامل کلیدی دیگری که باعث بهبود صنعت بیمه خواهد شد رشد بازارهای نوظهور و ایجاد شرکتهای جدید­التاسیس خواهد بود.

سخن آخر اینکه پاندمی باعث شد که الگوهای داد و ستد تغییر کند و عمدتا به شکل آنلاین انجام گردد. بنابراین صنعت بیمه و شرکتهای بیمه می بایست برای تمامی فعالیتهای خود با مشتریان تعاملات دیجیتال ارائه دهند تا در رقابت عقب نمانند.

 

علی صلاحی نژاد

عضو رسمی انجمن حرفه­ای صنعت بیمه

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

3  ×    =  30