بیمه کشتی‌ها و نفت‌کش‌های خارجی در آب‌های ایران/ ورود۴شرکت جدید با خدمات تخصصی

رییس کل بیمه مرکزی خبر داد:

رییس بیمه مرکزی درباره بیمه نفت‌کش‌ها با توجه به تحریم‌های صورت گرفته گفت: توانسته‌ایم تمامی پوشش‌های منابع اقتصادی عمده را خودمان بر عهده گرفته، به شکل خود‌‌اتکایی کنسرسیوم تشکیل دهیم و نفت‌کش را تحت پوشش بیمه قرار داده‌ایم.

به گزارش ریسک نیوز، به نقل از ایسنا سید محمد کریمی ـ رییس کل بیمه مرکزی ـ در نشستی به مناسبت چهل‌ویکمین سال تاسیس بیمه مرکزی ضمن بیان عملکرد و تحولات صنعت بیمه گفت: پیام بیمه آرامش و اطمینان بیمه‌گزاران است و وظیفه‌ی بیمه مرکزی تنظیم، تامین، هدایت و حمایت از حقوق بیمه‌گزاران است.

وی با بیان این‌که در حال حاضر 25 شرکت بیمه‌ای در کشور فعال هستند، گفت: در راستای سیاست‌های اجرای اصل 44 شرکت بیمه ایران دولتی و بقیه شرکت‌ها خصوصی هستند.

وی با بیان این‌که در سال گذشته بیش از 35 میلیون بیمه‌نامه صادر شده که 9 هزار میلیارد تومان از این میزان حق بیمه تولیدی بوده است، گفت: به نسبت سال 89 ما 45 درصد افزایش بیمه داشته‌ایم که نشان می‌دهد گرایش مردم به سمت بیمه بیشتر شده است، البته فاصله زیادی تا رسیدن به اهداف متعالی داریم.

 

رییس کل بیمه مرکزی اظهار کرد: بیمه شخص ثالث بیشترین سبد بیمه‌نامه‌ای تولیدی را به خود اختصاص داده و بعد از آن بیمه‌های درمانی که جزو بیمه‌های زندگی محسوب می‌شوند، مورد استقبال قرار گرفتند، به‌گونه‌ای که در سال 90 رشد 18 درصدی به بیمه درمانی تکمیلی داشته‌ایم.

 

کریمی «تدوین آیین‌نامه مورد نیاز، آیین‌نامه توانگری بیمه‌‌ها و ارزیابی رضایت مشتریان توسط پژوهشکده» را سه موضوع اصلی بیمه‌ مرکزی عنوان کرد و گفت: در جهت ارائه‌ی خدمات بیشتر شرکت های بیمه‌ای به مردم ما این سه موضوع را در امر فعالیت‌های خود قرار داده‌ایم، هم‌چنین آیین‌نامه بیمه‌های زندگی در اولویت کاری و برنامه ما است. در همین راستا پس از گذشت 41 سال برای اولین‌بار و در راستای اعمال وظایف خود به تدوین این آیین‌نامه پرداخته‌ایم.

 

وی با اشاره به آیین‌نامه بیمه نوسانات نرخ ارز نیز گفت: شورای عالی بیمه در راستای حمایت از تجار این بیمه را تصویب کرد و میزان آن را سه درصد قرار داد که البته می‌توان از بین بیمه‌گزار و شرکت بیمه این تعیین شود و از سه درصد بالاتر نباید برود.

رییس کل بیمه مرکزی از بیمه‌نامه‌های موتورسیکلت‌ها به عنوان کمترین بیمه‌نامه اشاره کرد و گفت: براساس آماری که داریم بیش از 10 میلیون موتورسیکلت در سطح کشور در حال تردد هستند که دو میلیون آنها بیمه‌نامه دارند که خطرات زیادی راکبان موتورسیکلت را تهدید می‌کند . این درحالی است ما 20 درصد تخفیف برای موتورسیکلت‌ها در نظر گرفته‌ایم و مابقی مبلغ نیز 25 درصد به صورت نقدی دریافت می‌شود و بقیه در چهار قسط، بنابراین هزینه‌‌ی زیادی برای دارندگان موتورسیکلت نخواهد بود.

 

کریمی خاطر نشان کرد که به دلیل اجباری‌شدن بیمه شخص ثالث برای خودروها و یا سواری بیش از 90 درصد از 14 میلیون خودرویی که در کشور وجود دارد، بیمه هستند و با همکاری پلیس از تردد خودروهای فاقد بیمه جلوگیری می‌شود، بنابراین وضعیت آنها نسبت به موتورسیکلت‌ بهتر است.

وی به قرار‌داشتن در ماه حرام اشاره کرد و گفت: البته متاسفانه برخی از خودروها هنوز الحاقیه خود را پرداخت نکرده‌اند، در حالی که این الحاقیه مبلغ زیادی نیست، اما اگر خداناکرده دچار مشکلی شوند، برای پرداخت دیه و یا خسارات جراحتی به مشکل بر می خورند.

 

رییس کل بیمه مرکزی در بخش دیگری از سخنانش به بیمه زندگی اشاره کرد و گفت: بیمه زندگی شامل بسیاری از افراد از جمله قهرمانان، مجریان رادیو و تلویزیون، اصحاب اهل قلم، فوتبالیست‌ها و بسیاری دیگر از مردم می‌شود. این درحالی است که بیمه این افراد وظیفه‌ی دولت نیست و وظیفه بیمه‌هاست که حمایت کنند.

کریمی خاطر نشان کرد: البته رشد 18 درصدی بیمه‌های تکمیلی نسبت به سال گذشته برای ما قابل توجه است، اما در کشور‌هایی مانند ژاپن و یا کشور‌های اروپایی بین 60 تا 80 درصد از مردم زیرپوشش بیمه‌های تکمیلی هستند.

وی به رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه‌ای درسال جاری اشاره کرد و گفت: پژوهشکده بیمه براساس شاخص‌هایی هم‌چون قانون تجارت، خدمات نوین برای بیمه‌کردن افراد و هم‌چنین نوع مدیریت بیمه‌ها ارزیابی‌هایی را انجام می‌دهند و سعی داریم که این رتبه‌بندی تا پایان سال انجام شود.

 

رییس کل بیمه مرکزی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این‌که آیا بیمه مرکزی مانند بانک مرکزی در نظر دارد که شرکت‌هایی که خسارتشان بالاست و سهامداران ضرر می‌بینند را ادغام کنند، گفت: وظیفه‌ی ما حمایت از حقوق بیمه‌گزاران است، یعنی مردم. بنابراین توجه ما بیشتر به تامین خسارت از سوی بیمه‌کنندگان خواهد بود، اما اگر ببینیم که در این بین تامین حقوق بیمه‌گزاران با مشکل مواجه می‌شود، آن شرکت بیمه‌ای را مورد نظارت قرار می‌دهیم.

 

کریمی تاکید کرد : البته سعی می‌کنیم که شرکت‌های بیمه ورشکسته نشوند، زیرا در این صورت بیش از 14 سال باید آن شرکت را تحت نظر داشته باشیم، بنابراین سعی می‌کنیم قبل از این‌که این اتفاق بیفتد، نظارت داشته باشیم.

وی درباره‌ی بیمه کشتی‌های نفت‌کش و هم‌چنین دیگر کشتی‌ها که با توجه به تحریم‌ها از سوی شرکت‌های خارجی بیمه نمی‌شوند، گفت: بحث تحریم‌ها بسیار با اهمیت است و ما خوشبختانه این تهدید را به فرصت تبدیل کرده‌ایم، ضمن آنکه صنعت بیمه مانند مشاغل پزشکان بدون مرز است و هیچ کشور و دولتی حق ندارد بیمه را مورد تحریم قرار دهد و این یکی از بداخلاقی‌ترین کارها در بحث تحریم است.

رییس کل بیمه مرکزی گفت: درباره بیمه نفت‌کش‌ها نیز با توجه به تحریم‌ها توانسته‌ایم تمامی پوشش‌های منابع اقتصادی عمده را خودمان بر عهده بگیریم و به شکل خود‌‌اتکایی کنسرسیوم تشکیل داده‌ایم و نفت‌کش را تحت پوشش بیمه قرار دهیم.

 

وی گفت: از همین جلسه نیز اعلام آمادگی می‌کنیم که تمام کشتی‌ها و نفت‌کش‌های خارجی را هم که در آب‌های ایران وارد می‌شوند، اگر فاقد بیمه هستند تحت پوشش قرار می‌دهیم تا بدون دغدغه به فعالیت خود بپردازند .

کریمی درباره حضور شرکت های بیمه خارجی و هم‌چنین شرکت‌های بیمه ایران در خارج از کشور گفت: ما اعلام آمادگی کردیم به همه شرکت‌های بیمه‌ای ایران که می‌توانند تحت شرایط ما فعالیت کنند، هم‌چنین شرکت‌های بیمه‌ای ایرانی می‌توانند نمایندگی‌هایی در اقصی نقاط دنیا داشته باشند و به صورت مستقل و یا شراکتی فعالیت کنند.

رییس کل بیمه مرکزی در پاسخ به این سوال که بیش از نیمی از شرکت‌های بیمه‌ای خصوصی سود‌دهی ندارند و تنها یک شرکت دولتی و یکی دو شرکت خصوصی بازار را در دست گرفتند، گفت: ما برای شرکت های بیمه‌ای توصیه نمی‌کنیم که بخواهند از راه جذب بیمه‌نامه کسب سود کنند، چرا که اگر یک شرکت بیمه‌ای بتواند خسارت‌هایش را خوب پرداخت کند، برای مایک شریک خوب است.

 

کریمی افزود: سرمایه‌گذاری ناشی از تولید بیمه‌نامه‌های فروش برای شرکت‌ها می‌تواند بسیار موثر باشد، در حال حاضر نیز هیچ شرکتی نداریم که سود نداشته باشند، چرا که سرمایه‌گذاری خود را یا در بانک‌ها با سود 20 درصد انجام می‌دهند و یا در حرفه‌های مجاز فعالیت می‌کنند.

 

وی خاطر نشان کرد که در مورد بازار بین دولتی و غیردولتی براساس تکلیف برنامه‌ی پنجم مکلف به آن هستیم که از بخش خصوصی حمایت کرده تا حوزه‌ی خودشان را گسترش دهند، اما این به معنی آن نیست که ما در مقابل بیمه‌ ایران سد شویم و بخواهیم که شرکت‌های دیگر فعالیت کنند، لذا میدان را باز کرده‌ایم و تعدادی دیگر را نیز مجوز داده‌ایم تا بخش خصوصی رونق گیرد.

 

کریمی افزود: البته اگر رقابت‌ها منفی باشد با مصوبه‌ی شورای عالی بیمه در مقابل نرخ‌هایی که می‌خواهند به صورت پرت بدهند و یا خلاف قانون فعالیت کنند، برخورد خواهیم کرد.

 

رییس کل بیمه مرکزی با بیان این‌که در گذشته شرکت‌های بیمه عنوان می‌کردند که بیمه خریدنی است، گفت: اما اکنون با وجود رقبای دیگر باید بگوییم که بیمه‌نامه فروختنی است و همکاران ما و نمایندگان آنها باید مردم را توجیه کنند که تحت پوشش بیمه‌ها قرار گیرند. در این راستا نیز بیشتر توجه‌مان به بیمه‌شوندگان است که از خدمات ما راضی باشند.

 

وی از ورود چهار شرکت جدید که خدمات بیمه‌ای به صورت تخصصی ارائه می‌دهد، خبر داد و گفت: این شرکت‌ها که به زودی فعالیت خود را شروع می‌کند، در راستای تخصصی‌کردن رشته‌های بیمه‌ای سرمایه‌گذاری کرده و کادر فنی خود را اعلام کرده است که امیدواریم به زودی به جمع شرکت‌های بیمه‌ای اضافه شوند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر این‌که شرکت‌های بیمه‌ای اعلام کردند که نمی‌توانند به تعهداتشان عمل کنند و خسارات معوق بسیار بالایی دارند، برای این شرکت‌ها باید چه‌کار کرد، گفت: ما از مدیران این شرکت‌ها می‌خواهیم که گزارش‌ها را به ما بدهند و ما آن را مورد ارزیابی قرار دهیم، چرا که هیچ شرکتی حق ندارد خسارات را نگه دارد و پرداخت نکند و اگر چنین چیزی اتفاق افتاده باشد، ما کوتاهی کرده‌ایم.

کریمی افزود: البته مدیران برخی از شرکت‌ها در زمینه‌ی خسارات به تعارف می‌پردازند، اما با توجه به این‌که رقابت را تمرین می‌کنیم، شرکت‌ها باید تلاش کنند تا بیشتر بیمه‌نامه بفروشند.

رییس کل بیمه مرکزی تاکید کرد: اگر شرکت بیمه‌ای وضعیت خوبی ندارد، به ما اعلام کند تا از صنعت بیمه اخراجش کنیم، اما چنین چیزی وجود ندارد، چرا که اگر به هر یک از این شرکت‌های بیمه‌ای بگوییم که بیمه‌ شخص ثالث ارائه ندهند، چرا که فکر می‌کنند از قبل آن ضرر خواهند کرد چنین چیزی را قبول نمی‌کنند.

وی افزود: جالب اینجاست که همین شرکت‌هایی که از بیمه شخص ثالث و خسارات آن معترض هستند، باز هم برای جذب بیمه شخص ثالث تخفیف می‌دهند، بنابراین ما حاضریم که در یک جلسه با شرکت‌های بیمه مناظره کنیم تا حق و حقوق‌شان رعایت شود.

وی در مورد 20 درصد از حق بیمه‌ای که به وزارت بهداشت و درمان داده می‌شود و همچنین درصدی که به نیروی انتظامی از این حق بیمه‌ها تعلق می‌گیرد نیز گفت: وزارت بهداشت و درمان طبق قانون مکلف است که به ما گزارش دهد تا بتوانیم پول‌هایی که از ما می‌‌گیرند کجا مصرف می‌شود اما در قانون در مورد نیروی انتظامی برای ارائه‌ی گزارش به ما چیزی نیامده است. البته امیدواریم که در جای خودش و برای حقوق مردم هزینه شود.

کریمی خاطر نشان کرد: البته تا آنجایی که می‌دانیم کاهش تصادفات خود‌به‌خود به وجود نمی‌آید و راهنمایی و رانندگی و پلیس عامل مهمی در این زمینه بودند تا تصادفات کنترل شوند و انصافا کارهای خوبی انجام شده است.

رییس کل بیمه مرکزی گفت: تاکنون بیش از هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت و درمان پرداخت شده و از سال 85 نیز 12 هزار میلیارد تومان پرداخت شده است، اما این مبلغ در مورد نیروی انتظامی کمتر است و در قانون بودجه‌ی سالیانه سال گذشته 300 میلیارد تومان و امسال نیز 300 میلیارد تومان دیگر نیز از حق بیمه برای نیروی انتظامی در نظر گرفته شده است.

کریمی در پایان از بازنگری آیین‌نامه بیمه خبر داد و گفت: با توجه به این‌که آیین‌نامه‌ها را انسان‌ها نوشته‌اند و با توجه به شرایط متغییر می‌شوند، بازنگری آیین‌نامه را شروع کرده‌ایم و در آیین‌نامه شماره یک بحث تقسیط‌‌بودن بیمه‌ها را در حال بررسی هستیم و در کمیسیون‌های تخصصی مورد بازنگری قرار می‌گیرند و در نهایت به تصویب خواهند رساند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  1  =  1